Hur får vi fler kvinnor att starta bolag?

Det här är ett gästinlägg skrivet av Kristina Lindhe, VD och grundare av Lexington Company

Vad vill du? Vart vill du?

Jag får ofta frågan – hur vågade du satsa? Hur vågade du släppa tryggheten och starta eget?

Sanningen är att jag inte ens funderade. Det var på sätt och vis självklart. Jag trodde så mycket på vår idé att jag aldrig egentligen funderade på om det skulle gå, det handlade snarare om hur lång tid det skulle ta att nå de uppsatta målen.
Idag, ganska många år senare och med ett internationellt varumärke representerat i över 20 länder, får jag ibland möjligheten att reflektera över vad som kan vara viktigt för just kvinnor att tänka på, när man funderar över att starta eget.

Det är sällan man hör kvinnliga entreprenörer säga att de ville starta eget för att tjäna pengar. Det som män är stolta över, skäms kvinnor ibland över. Drivkraften för mig har aldrig varit pengar utan att nå de olika mål jag satt upp. Det har varit olika typer av mål, men det är viktigt att tänka att kapital är medlet för att nå målen.  Så vi måste sluta skämmas över att prata om det. 

Vill du lyssna på hela avsnittet med Kristina i podden kan du göra det här.

Ofta hör man kvinnor säga att en av anledningarna till att starta eget är fördelen att kunna vara flexibel med tiden. Javisst – men vems tid? Knappast din egen i alla fall. Ska du lyckas måste du vara beredd på att satsa all din tid och alltid arbeta hårt. Att ha balans i livet innebär att inse att man inte kan ha balans alla dagar. Som entreprenör kan du inte stå på stationen och titta på när tåget går förbi – då är det svårt att vänta på balansen. 
Det är också oerhört viktigt att inse att du inte kan klara av allt själv. Ingen är bra på allt – även om de flesta entreprenörer i egna ögon är både felfria, fantastiska och fullkomliga! Ta hjälp av andra, som kan det du inte själv kan! Dessutom behöver du ett bra stöd utanför arbetet.

Vi behöver starka bolag i Sverige, de entreprenörsstyrda bolagen skapar både tillväxt och nya jobb. Hälften av Sveriges befolkning är kvinnor – det känns fullkomligt självklart att kvinnor både vill och kan bygga bolag. 

Det finns många drivna kvinnor med affärsidéer, men faktum är att flertalet entreprenörer är män. Vi tar ofta inte för oss så mycket som vi borde, och vi behöver lyfta fram kvinnliga entreprenörer, som visar att det går. Nu kanske mer än någonsin – i en tid av oro är det extra viktigt att uppmuntra kreativt affärstänkande.  Det behövs fler kvinnliga förebilder. Det är viktigt att inspirera och uppmuntra kvinnor att tänka större, ta för sig och våga satsa. Att kunna diskutera utmaningar och möjligheter och få tips och råd från en person med liknande erfarenhet är mycket värt, när du bygger bolag. 

Jag vill lyfta det här, därför har jag instiftat ett stipendium för kvinnliga entreprenörer, Kristina Lindhe Mentorship. Det kommer bli spännande att följa stipendiatens resa. Förhoppningsvis kommer vi att få se en stark förebild i stipendiaten och att vi tillsammans kan hjälpas åt att flytta nålen på riktigt.